Rot (Öndüzen) Ayarı

Her otomobilin ön düzen geometrisi tasarım aşamasında belirlenir. Bu geometrinintemelinde süspansiyon parçalarının birbirleriyle yaptıkları açılar yatar. Bu açıların bozulması durumunda sürüş konforu ve güvenliği bozulur. Otomobilin yol tutuş ve yetenekleri sürüş güvenliğinin sağlanmasında en önemli faktördür. Otomobilin yerle bağlantısı ve yol tutuşu birçok parçanın birlikte çalışmasıyla sağlanır. Yürüyen aksam, direksiyon sistemi, süspansiyon sistemi, ön düzen geometrisi ve lastikler. Tüm bu parçaların birbiri ile uyum içinde çalışması sonucunda otomobil sürücülerin ihtiyaçlarına cevap verebilecektir. Otomobillerde ön düzen açılarının kontrolü ve bakımı son derece önemlidir. Çünkü bu açıların tespiti çok uzun süren araştırma ve geliştirme çalışmaları sonucunda belirlenmiştir. Bu açıların bozulması araç konforunu ve güvenliğini tehlikeye düşürecek kazalara neden olabilir. Lastiklerin otomobil güvenliğinde ne kadar önemli olduğunu anlamak için Formula-1 yarışlarına bakmak yeterlidir. Aynı özelliklere sahip araçlarda farklı lastik kullanılması yarışın kazanılmasına ya da kaybettirilmesiyle sonuçlanmaktadır. Araçların motor gücünü ve fren sistemlerinin gücünü yola aktaracak yine lastiklerdir. Otomobilin yol yüzeyini kavraması, sürüş kararlılığı ve kolaylığı, hayati önem taşır. Çünkü aracın aktif güvenliği, dengesi ve konforu tüm bu parçaların sağlıklı çalışmasına bağlıdır. Düzensiz lastik aşınmalarının nedenlerini, otomobilin sürüş etkenleri dışında rot ayarına da bağlıdır.

Ön düzen ayarı neden bozulur?

Ön düzen ayarı özellikle aracın ön cephesinden yapılan kazalar sonucunda meydana gelebilir. Bununla birlikte sert arazi koşullarında aracın maruz kaldığı derin çukurlar, darbeler aracın ön düzen ayarının hasara uğratabilir ya da bozabilir.

Ön düzen ayarının bozulduğu nasıl anlaşılır?

Aracınızın ön düzen ayarının bozulmasının pek çok belirtisi vardır: Lastikleriniz daha hızlı ve düzensiz bir şekilde aşınır. Aracınızın yol tutuşu azalır. Gözle görülür bir sebep olmaksızın aracınız sağ veya sol tarafa doğru çekmeye başlar. Direksiyonuz artık düz değildir. Direksiyon parçaları hızlı bir şekilde yıpranır. 

Ön düzen ayarı ne zaman yapılır?

Farklı zemin koşulları ve aracın kullanım sıklığına göre değişmekle birlikte, ortalama bir şehir içi kullanılan araç için her 5.000 km’den sonrası için ön düzen ayarı yapılması tavsiye edilir.