Lastik Ne Zaman Değiştirilir?

lastiğin hizmet ömrünün önceden tam olarak tahmin edilmesi mümkün değildir. Çünkü bir lastik performansını etkileyen birçok malzeme türünden ve kauçuk bileşenlerden meydana gelmektedir ve gelişimi lastiğin ömrü boyunca maruz kaldığı diğer birçok etkenin yanı sıra iklim koşulları, depolama koşulları ve kullanım koşulları dâhil olmak üzere birçok unsura bağlıdır. Bu nedenle, sürücüleri lastikleri değiştirmelerini işaret edecek olan herhangi bir lastik hava basınç kaybı, herhangi bir anormal olay (titreşim, gürültü, çekme) ve lastiğin görsel durumunun farkında olmaya fazlasıyla cesaretlendirmekteyiz.

Sürücülerin:
Beş yıl veya daha fazla süredir kullanımda olan lastiklerini en azından yılda bir kere bir uzmana kontrol ettirmeleri,
Araç üreticisinin lastik değiştirme önerilerine riayet etmesi,
Kullanılabilir durumda görünseler dahi ve yasal aşınma sınırına ulaşmamış görünseler dahi imalat tarihinden itibaren on yıl veya daha fazla süredir hala kullanımda olan lastiklerini yeni lastiklerle değiştirmeleri gerekmektedir.

Lastiklerimin Değişime İhtiyacı Olup Olmadığını Nasıl Anlarım?

1- İlk olarak, lastiklerinin sırt desenini kontrol edebilirsin. Lastik sırtının temel işlevi, çekişi iyileştirmek ve ıslak yollarda suyla kaymayı önlemek için suyu lastiğin altına yönlendirmektir. Lastik sırtının derinliği 1,6 mm’lik değerin altına düştüyse artık güvenli değil demektir.

2- Dişler arasındaki diş aşınma çubuklarını incele. Bunlar, dişler arasında bulunan küçük yatay köprülerdir ancak derinlikleri daha düşüktür. Lastikler aşındıkça bu çubuklar lastiğin dişleri ile aynı hizaya gelir. Lastik aşınma çubuklarına baktığın zaman, tek bir yere değil tekerleğin tüm yüzeyine baktığından emin olmalısın.

3- Madeni para testini kullanarak lastiklerin diş derinliğini kontrol edebilirsin. 1 TL’lik madeni parayı lastik dişlerinin arasındaki kanallara yerleştirerek ölçüm yapabilirsin. Eğer paranın dışındaki halka kısım dişlerin arasında kayboluyorsa bu lastiğin hala kullanılabilir olduğunu gösterir. Paranın halka kısmı kanalı aşıyorsa değişim zamanı gelmiş demektir. Kışlık lastiklerin için 1 TL, yazlık lastiklerin içinse 50 kuruşluk madeni para kullanabilirsin. Ancak dijital bir diş derinliği ölçme cihazı kullanarak da bu işlemi kolayca yapabilirsin.

4- Lastik yanağındaki çıkıntıları veya kabarcıkları kontrol et. Lastik yanağı, aracını park ettiğinde sana bakan jantın dışındaki lastik yüzeyidir. Buradaki bir çıkıntı, lastiğin sert iç çerçevesinin hasar görüp çatladığını ve hava basıncının lastiğin esnek dış katmanlarına ulaşmasına izin verdiğini gösterir. Böyle bir hasar, arabanla büyük bir çukurun veya bir kaldırımın üzerinden geçtiğinde ya da düşük lastik basıncıyla seyahat ettiğin zaman meydana gelebilir. Bu şekilde kesinlikle yolculuk yapmaman gerekir. Çünkü lastiğin yapısal bütünlüğü önemli ölçüde azalmıştır. Bu da ani bir arıza oluşmasını ya da lastiğin patlama olasılığını büyük ölçüde artırır.

5- Direksiyon titreşimi de lastiklerinin kondisyonu konusunda sana fikir verebilir. Lastikler eşit olmayan bir şekilde aşınmışsa sürüş halindeyken direksiyon simidinde bir titreşim hissedebilirsin. Titreşim 40 ila 50 km/sa ile giderken başlar ve hızını artırdıkça yoğunlaşırsa muhtemelen lastiklerini dengelemen gerekir. Eğer dengelemene rağmen titreşim durmuyorsa lastikler aşınmış demektir ve değiştirilmesi gerekir. Ancak herhangi bir aşınma yoksa ve yine de direksiyonda titreşim olduğunu hissediyorsan lastiklerinin amortisörlerini dengelemeyi deneyebilirsin.