Lastik Etiketleri Nasıl Okunur?

Lastik alırken dikkat edilmesi gereken en önemli kriter AB etiket değerleri olmalıdır. 2012 Kasım ayında başlayan bir uygulamayla artık satışı yapılan tüm lastiklerin üstünde bulundurulması zorunlu olan bu değerler, Islak fren performansı, Yakıt tasarrufu ve Gürültü seviyesi hakkında oldukça önemli bilgiler içermektedir. Ülkemizde ve tüm Avrupa’da aynı anda başlayan bu uygulama ile artık araç sahipleri alacakları lastiklerin kıyaslamasını çok daha rahat yapabilecekler. Lastik etiketleri şimdilik 3 sınıflandırma ile sınırlı olması sizleri tatmin etmiyorsa bağımsız kuruluşlarca yapılan lastik testlerini de inceleyebilirsiniz.

Islak fren performansı; Herkesin bildiği gibi yağmurlu havalarda lastiklerin fren performansı azalır ve suda kızaklamaya bağlı olarak kazalar artış gösterir. Bu yüzden lastik almadan önce ıslak fren performansı hakkında bilgi edinmelisiniz. AB lastik etiketlemesinde yağmur damlası olarak yer alan kriter lastiğin ıslak yüzeyler üzerindeki fren performansını ifade etmektedir. Aracınızla 80 km/s hız ile giderken ani bir fren yapmak zorunda kaldığınızda duracağı mesafeyi değerlendirebileceğiniz bu kriter oldukça önemlidir. Örnek vermek gerekirse A fren performansına sahip olan bir lastikle B olan diğer lastik arasında oluşabilecek durma mesafesi farkı 3 metredir.

Yakıt Tasarrufu; Yakıt tüketimine etki eden birden çok faktör bulunmaktadır. Bunları yol koşullarının farklılıkları, hava sıcaklıkları, kişisel sürüş özellikleri olarak sıralayabiliriz. AB lastik etiketlerinde yer alan ve benzin işareti ile ifade edilen yakıt etiketi bu şartlar aynı olduğunda iki lastik arasındaki farkı ölçümlemektedir. Düşük dönme direnci performansının değerlendirildiği bu kriterde AB etiket değeri A ve B olan iki lastik arasında oluşan yakıt tüketim farkı yüzde bir buçuktur.

Gürültü Seviyesi; Araç lastiklerinin yol ile temas etmesiyle ortaya çıkan gürültüdür. Lastiklerin üzerinde bulunan etikette hoparlör simgesiyle gösterilmektedir. Lastikler arasındaki gürültü seviyesi farkı Parantez işareti ile gösterilir. Bir parantez ) ile etiketlenmiş lastik ile ))) parantez ile işaretlenmiş diğer lastik arasında 4 kat gürültü farkı oluşmaktadır. Üç parantez ))) ile işaretlenmiş bir lastik olması gereken yasal zorunluluk sınırının üstündedir.

AB lastik etiketlerinin öncelikli amacı araç sahiplerine üç temel başlıkta doğru ve tarafsız olarak bilgi vermektir. Böylece araç sahipleri lastiklerin üzerinde bulunan etiket değerlerini inceleyerek almak istedikleri lastiklerin ıslak zemin fren performansı, gürültü seviyesi ve yakıt tüketimi hakkında bilgi sahibi olabileceklerdir. Satıcıların kâr amacı gözeterek yönlendirme yapmaya çalışmalarının önüne geçecek olan bu uygulamanın farklı kriterlerle genişletilmesi oldukça faydalı olacaktır.

Yakıt Tasarrufu SınıfıG’den (en az etkin) A’ya (en çok etkin) kadar 7 sınıf.

Etki araç ve sürüş koşullarına göre değişiklik gösterebilir, ancak tam bir lastik takımı için bir G ve A sınıfı arasındaki fark yakıt tüketimini %7,5*’a kadar, hatta kamyonlarda daha yüksek oranlarda düşürebilir.

Islak Yol Tutuş Sınıfı

G’den (en uzun fren mesafeleri)A’ya (en kısa fren mesafeleri) kadar 7 sınıf. Etki araç ve sürüş koşullarına göre değişiklik gösterebilir, ancak tam fren durumunda dört aynı lastik takımı için bir G ve A arasındaki fark fren mesafesinde %30 kadar daha kısa olabilir (ör. tipik bir binek otomobili için 80 km/s süratle seyir 18m daha kısa fren me/safesi anlamına gelebilir)*

Lastik Dış Yuvarlama Ses Sınıfı

1 siyah çubuktan (en az ses) 3 siyah çubuka (en çok ses) kadar 3 sınıf Desibel dB(A) cinsinden ses seviyesinin yanı sıra bir piktogram lastik dış yuvarlanma ses performansının gelecek Avrupa zorunlu sınır değerinden yüksek (3 siyah bar = gürültülü lastik), gelecek sınır değer ile 3dB aşağısı arasında (2 siyah bar =ortalama gürültülü lastik) veya gelecek sınır değer altında 3 dB’den fazla olup olmadığını belirtir. Not: Lastik dış yuvarlanma sesi tamamen aracın iç sesiyle bağlantılı değildir